Blij met je body!

Tip 1: Verwen jezelf

Jezelf pamperen met meer me-time in de badkamer is absoluut een aanrader: door douchen, exfoliëren, smeren, ontharen, jezelf op te maken... besteed je op een positieve manier aandacht aan je lichaam. 

Tip 2: Drink genoeg

Probeer 1,5 liter water per dag te drinken: dat is wat je lichaam nodig heeft om je lymfesysteem goed te laten werken en om de hydratatie van je huid optimaal te houden. Een detoxsupplement in de vorm van druppels in dat water kan je lichaam daarbij helpen. Méér drinken hoeft niet; je loopt zelf het risico dat je dan vocht gaat ophouden. 

Tip 3: Slaap genoeg!

De allerbeste beautytip na ‘meer water drinken’? Slaap genoeg; tijdens de nacht maakt je lichaam groeihormonen aan om spieren op te bouwen, zo krijg je een betere vetverbranding. Genoeg slaap zorgt er ook voor dat je je meer energie hebt en daardoor minder snel naar suikers grijpt; je maakt verstandigere voedselkeuze als je lichaam genoeg rust heeft gehad. Het effect van een nachtje beautysleep wordt nog beter met een voedende nachtcrème die je als nachtmasker kan gebruiken. Ook je haar is in de zomer blij met  een nachtmasker dat urenlang kan inwerken!

Tip 4: Crashdieet? Funest!

Superstreng gaan diëten helpt helemaal niet, integendeel: door op korte tijd veel kilo’s te verliezen, wordt je huid zeker niet steviger. Wil je toch wat kilootjes kwijt,  kies dan voor een dieet  waarbij je zeker geen verlies van spieren hebt. Je kan dus besparen op de suikers, maar zorg ervoor dat je lichaam genoeg eiwitten binnenkrijgt om je spieren intact te houden. Een proteïneshake is een goede vervanger voor een ontbijt met veel koolhydraten uit fruitsap, ontbijtgranen of brood en zoet beleg. 

Tip 5: Gas terugnemen

Snel last van een buikje? Kauwgom, koolzuurhoudende drankjes en rauwkost zorgen voor gasvorming in je buik en laten het opzwellen. Zoute snacks zijn ook geen goed idee: ze zorgen ervoor dat je veel vocht ophoudt. Een week of twee, drie voor je vakantie starten met een voedingssupplement voor een plattere buik kan ook helpen.

Tip 6: Minder hakken, minder cellulite

Hoge hakken, echte liefde? Vergeet het: die extra centimeters maken de kans op cellulitis veel groter, omdat je voet niet goed contact kan maken met de grond. Je voetzool werkt als een kussentje dat begint met lymfevocht op te pompen, je kuit is de volgende pomp. Als je op hakken loopt, schakel je die pompfunctie uit en krijg je door de slechtere circulatie meer cellulite. Reserveer die hakken dus voor speciale gelegenheden en verwen je voeten en benen geregeld met een massage, waarbij je met cirkelvormige bewegingen altijd in de richting van je hart werkt.  

Tip 7: Probeer een koffiescrub

Cafeïne is niet goed voor je lichaam in je koffie of cola maar wel in je crème! Anti-cellulite crèmes met cafeïne werken in op je vochtbalans; je huid houdt minder vocht en afvalstoffen vast, zodat putjes en kuiltjes minder worden. De cafeïne in een koffiescrub is precies wat je nodig hebt als je graag strakkere benen wil. Scrub je bovenbenen minstens 5 minuten stevig met je scrub onder de douche. Wil je nog een beter effect? Spoel die niet meteen af, maar wikkel plastic folie rond je benen, laat nog 10 minuten inwerken en spoel dan goed af. Smeer daarna nog je verstevigende bodymelk – of olie voor nog meer effect. 

Tip 8: Daag jezelf uit

Elke dag de sportschool in en continu verantwoord - en dus slank - eten? Da’s voor de meesten onder ons te veel gevraagd, maar daag jezelf  wel uit om de lat telkens een klein beetje hoger te leggen. Door te gaan fietsen, rennen en lopen waar het kan – naar het werk, naar de bakker, de school, trap op en af in je huis, bijvoorbeeld. Of door gezondere eetgewoontes stapje per stapje te introduceren: je kan bijvoorbeeld snacken met gojibessen of een handjevol amandelen in plaats van zoetigheid uit de snackautomaat, jezelf te verwennen met chiapudding met fruit in plaats van een cocktail of een coupe ijs,... Nog een optie: wél ontbijten met een gezonde smoothie met lijnzaad voor meer vezels... Superfoods helpen je daarbij om meer energie te krijgen en te houden.

Tip 9: Probeer de truc met olie

Soms hoeft het echt niet veel inspanning te kosten... Als je je body verwent met een olie, gaat je huid mooi glanzen. Ze weerkaatst het licht en net daardoor worden kleine imperfecties – verkleuringen, maar ook putjes en bobbels – gecamoufleerd. Na zo’n smeerbeurt voelt je huid dus niet alleen zachter, ze ziet er ook gladder uit. 

Tip 10: Fake it!

Die getrainde spieren en dat strakkere zijn er (nog) niet? Fake it till you make it: met verstevigende crèmes en een zelfbruiner raak je al een heel eind! Jouw bruinere, strakkere, body geeft je het zelfvertrouwen om er toch tegenaan te gaan en effectief te gaan sporten. Goed zo!  

Kies je hashtag

#Summertime #Bodycare #Afslanken #Sport