De meest gestelde vragen over detox

Q: Val je af van detoxen?

A: Een detoxkuur is in principe geen afslankdieet, het doel ervan is vooral je lichaam te helpen om te ontgiften en het zo beter te laten functioneren. Een fijn bijverschijnsel is wel dat je als minder suikers en meer groenten gaat eten, je wellicht overtollige kilootjes kwijtraakt. Zorg er wel voor dat je lichaam genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Duik niet onder de grens van 1400 tot 1600 kCal per dag anders gaat je lichaam je eigen spiermassa aanspreken in plaats van vet te verbranden. 

Q: Is het normaal dat mijn adem vies ruikt nu ik suiker heb geschrapt?

A: Ja. Als je streng suikerarm eet en minder dan 30 gram koolhydraten per dag binnen krijgt, gaat je lichaam in ketose: het gaat organische verbindingen in de vorm van ketonen afscheiden. Die zorgen ervoor dat je adem naar aceton begint te ruiken, sommigen omschrijven het als ‘metaalachtig‘ of zelfs als ‘rot fruit.‘ Veel water drinken helpt. Je kan ook op verse muntbladeren en venkelzaad of op suikervrije kauwgum kauwen.

Q: Help, ik word zo winderig als ik detox. Wat kan ik daaraan doen?

A: Als je meer groenten gaat eten, krijg je meer vezels binnen. Je spijsverteringsstelsel moet harder werken om ze te verteren. Vooral als je groenten rauw eet, kan dat voor winderigheid zorgen. Groenten licht koken of stomen helpt.

Q: Ik ben nu drie dagen bezig en heb zeurende hoofdpijn. Wat doe ik verkeerd?

A: Niets, hoofdpijn is een normaal ‘ontwenningsverschijnsel‘ als je lichaam het opeens met minder of zelfs zonder cafeïne of suiker moet stellen. Een pijnstiller nemen is geen goed idee: zo belast je je lever extra. Wat kan helpen: vooral genoeg drinken en eventueel een middagdutje doen, als dat kan. Je slapen masseren met een druppeltje muntolie kan ook verlichting brengen. 

Q: Ik dacht dat ik me beter zou voelen, maar heb net last van moodswings. Kan dat?

A: Ja hoor. Voeding heeft zeker invloed op je stemming. Laat stimulerende middelen als cafeïne, alcohol en sigaretten achterwege. Eet regelmatig kleine porties en let goed op je suiker-intake, zo wordt je bloedsuikerspiegel – en je humeur – een stuk stabieler. Zorg ook dat je genoeg essentiële vetzuren binnenkrijgt, die zitten in vette vis, noten en zaden. Je kan ook een vitamine B-complex proberen of een supplement met vitamine B6, dat is goed voor je zenuwstelsel. 

Q: Hoe lang mag je een detoxkuur doen?

A: Dat hangt af van jouw lichaam, je gezondheid en van de detoxmethode die je hebt gekozen. Een intensieve sapkuur doe je bijvoorbeeld beter niet langer dan vijf dagen, om tekorten te voorkomen. Het is gezonder om geregeld te detoxen op een zachtere manier dan een keer per jaar een lange die hard-kuur te doen. In je weekend een detoxdagje inlassen kan je bijvoorbeeld heel het jaar rond doen. Luister vooral naar je lichaam en naar wat het nodig heeft. 

Q: Ik heb het vaak koud als ik detox, is dat normaal?

A: Ja, dat kan. Je lichaam krijgt letterlijk minder brandstof en dat voel je. Wat kan helpen: kersenpitkussentjes, warme sokken, een dikke trui of een warme kruik. Een warm bad is zalig, een kleine wandeling warmt je spieren op. Je kan ook een beetje chilipoeder toevoegen aan je fles of karaf water, in combinatie met het sap van een citroen. 

Q: Wat moet ik doen als ik honger heb tijdens mijn detoxkuur?

A: Je mag zoveel eten als je maar wil, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Een extra smoothie, een handjevol noten, een extra portie groenten, een glas groentesap... Om dat hongergevoel te voorkomen, is het belangrijk dat je geen enkele maaltijd overslaat. Vaak wordt het signaal van honger in je hersens verward met dorst. Denk je dat je honger hebt? Drink een groot glas water, de kans is groot dat je honger gestild is. Daarnaast is het ook belangrijk om wat je eet, goed te kauwen. Dat helpt je lichaam niet alleen om alle voedingsstoffen uit je eten te halen, maar geeft ook een groter en langer verzadigingsgevoel. Tegen dat hongergevoel bestaan ook voedingssupplementen die je oplost in een glas water of die je bij je maaltijd neemt en die je ervoor zorgen dat je je langer vol voelt. 

Q: Als ik detox, word ik snel misselijk. Kan je daar iets tegen doen?

A: Dat misselijke gevoel komt niet van je smoothies of groentesapje, het is een neveneffect van het ontgiften in je lichaam. Als je je lichaam niet voorbereidt en meteen met een erg strikt detox-dieet begint, wordt de kans op misselijkheid groter. Dat is vervelend, maar kan op zich geen kwaad. Gember in de vorm van gembercapsules, gemberthee of verse geraspte gember in je drinkwater kan helpen.

Q: Ik dacht dat ik meer energie zou krijgen van een detox, maar ik ben zo moe. Hoe komt dat?

A: Detoxen is hard werken voor je lichaam. Al die toxines afbreken en afvoeren is extra werk voor je lever en je lymfesysteem en dat kost energie. Probeer je detox te plannen op momenten dat het wat rustiger is: doe een detoxdagje in het weekend of kies een kalme periode, waar je ruimte hebt om wat meer te rusten. 

Q: Mijn tong is beslagen, is dat normaal?

A: Volgens de natuurgeneeskunde vertelt je tong heel wat over je gezondheid. Tongbeslag zorgt niet alleen voor een onfrisse adem, maar is vooral een signaal of een symptoom dat je lichaam ergens mee worstelt. Witte aanslag wijst op te veel suiker in je voeding en een verminderde weerstand. Bij een bruin-witte aanslag hebben volgens de Chinese geneeskunde de afvalstoffen zich opgehoopt en is je spijsvertering ontregeld. Een prikkende of brandende tong is een teken dat je lever het moeilijk heeft en kan ook wijzen op een vitaminetekort. Begin je met een detox, dan kunnen deze symptomen tijdelijk even erger worden voor ze verdwijnen. Je tanden goed poetsen, je mond spoelen met mondwater en een tongschraper gebruiken helpen om tongbeslag weg te halen en je adem fris te krijgen en te houden.

Kies je hashtag

#Detox