Di’s detox tips

Enkele detox producten

Tip van de dag

1. Water, de rest komt later
De allereerste en gemakkelijkste stap om te starten met je detox: drink water. Hoeveel? 1,5 tot 2 liter per dag, zeker niet meer. Een handige manier om dat zeker niet te vergeten: neem gewoon je fles van 1,5 liter overal mee naar toe, zo is ze ‘s avonds leeg. Je kan het effect van je waterkuur nog versterken door een detox-supplement toe te voegen. 

2. Heet, zodat je zweet
Ga naar de sauna als je een detoxkuur doet, zo help je je lichaam om gifstoffen af te voeren door te zweten. Weinig tijd of niet zo’n fan van de sauna? Neem een heet bad waar je royaal badzout aan toevoegt. 

3. Zachte start
Erin vliegen is geen goed idee als je wil detoxen: bouw zachtjes op. Eet meer groente, probeer bewuster om te gaan met suiker en cafeïne. Je lichaam is gewend aan minder? Als je verlost bent van die kicks, is het veel gemakkelijker om suiker en cafeïne echt te schrappen.

4. Super boost
Superfoods als gojibessen, tarwegras, cacaonibs, bosbessen of chiazaadjes bevatten hoge dosissen van gezonde voedingsstoffen en zijn dus goede toevoegingen aan je maaltijd. 

5. Rawfood: doen! Voeg meer rauwe groente toe aan je maaltijden. Dat kan met slaatjes en nog meer met smoothies en juices. Daar kan je nog meer anti-oxidanten aan toevoegen met supplementen of superfoods.

6. Take care
 Je lichaam heeft rust en tijd nodig om zichzelf te reinigen langs de binnenkant. Neem die tijd, door genoeg te slapen. En door je buitenkant ook te pamperen: scrubben, reinigen, hydrateren... Door goed voor je lichaam te zorgen, verminder je je level aan stresshormonen en versterk je het detox-proces.

7. Less is more
 Schakel over op natuurlijke cosmetica, zonder chemische toevoegingen. Hoe minder geur- of bewaarstoffen – zoals bijvoorbeeld parabenen, sorbinezuur of triclosan - erin zitten, hoe beter. Producten voor een gevoelige huid die niet geparfumeerd zijn, bevatten sowieso minder stoffen die je huid kunnen belasten.

8. Thee is top Groene thee is rijk aan antioxidanten en helpt je lichaam bij het ontgiften en vermageren. Ga ook eens op ontdekkingsreis tussen de kruidenthee‘s: varieer en ontdek hoe elke soort een eigen specifiek effect heeft op je lichaam. Door af te wisselen voorkom je ook dat je een teveel aan een bepaalde ontgiftende stof in je systeem krijgt.

9. Uit de startblokken Vind je het moeilijk om een hele dag puur te detoxen op alleen maar smoothies? Doe dan raw till four: neem ‘s ochtends en ’s middags een smoothie en geniet ’s avonds van een home cooked meal met veel warme groenten.

10. Groen = goed Swap je ochtendkoffie voor een groene smoothie en voeg er vegan proteïnepoeder aan toe. Die extra eiwitten heb je nodig om voor spieropbouw, zodat je lichaam je spieren niet gaat ‘opeten‘ maar wel vet blijft verbranden.

11. Lief voor je lever Je lever moet het zware werk doen bij het ontgiften, wees er dus lief voor. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een supplement paardenbloemwortel of mariadistel te nemen of door bietensap en groene thee te drinken.

12. Bye Bye ballast Door chiazaadjes toe te voegen aan je ontbijtsmoohtie of je salade kan je je spijsvertering een handje helpen om van alle ballast verlost te raken.

13. Schoon! Stap over op natuurlijke schoonmaakproducten. Chemische schoonmaakmiddelen zijn niet alleen belastend voor het milieu, maar ook voor je lichaam.
Bij DI heb je een ruime keuze!

14. Eén ding per dag Je hoeft maar één ding per dag te doen om al resultaat te hebben: je drinkt een smoothie met tarwegras, gaat wandelen, doet aan yoga of vervangt je zoete vieruurtje door een eiwitreep om minder suiker te eten... Eén routine die je een maand consequent volhoudt, is al genoeg om een vaste goede gewoonte aan je lifestyle toe te voegen.

15. Pure, zuivere lucht Verminder de hoeveelheid chemicaliën die je elke dag binnen krijgt door de lucht in huis te zuiveren. Minstens een kwartier per dag de ramen open zetten is de basis, met een luchtzuiveraar in huis versterk je dat effect nog. Planten filteren de lucht ook.

16. Lees de kleine lettertjes Maak een gewoonte van voedingsetiketten op de verpakking te lezen. Die etiketten zijn een bron van informatie over gezonde voeding.

17. Adem in, adem uit Meer zuurstof voor elk van je lichaamscellen zorgt ervoor dat ze beter hun werk kunnen doen. Probeer je minstens één keer per dag bewust te worden van je ademhaling: adem diep in, denk bewust aan je buik voor een diepe ademhaling, hou even vast en adem daarna heel rustig weer uit.

18. 100 % is te veel
 Wees niet te streng voor jezelf, wees lief voor je lichaam en je geest. Nobody is perfect, het voor 100% goed willen doen zorgt alleen maar voor meer stress. Leg jezelf geen te strenge regels op. Doe wat goed voelt voor jou, experimenteer, luister naar je lichaam en je merkt snel welke detox-methode het beste bij jou past.

19. Vezel effect Vezels helpen om je darmen schoon te poetsen en ballaststoffen uit de weg te ruimen. Groenten zijn al rijk aan vezels, je kan eventueel nog chiazaad toevoegen.

20. Borstel je huid Ook via je huid kan je afvalstoffen afvoeren. Open daarom regelmatig je poriën door je huid te borstelen of doe een een intensieve bodyscrub.

21. Slaap lekker (veel) Ga op tijd naar bed. Zo kan je lichaam beter voedingsstoffen opnemen, ballast afvoeren en beschadigingen die cellen hebben opgelopen, repareren. Lukt dat niet goed, genoeg slapen? Installeer je eigen ritueel om de overgang van drukke dag naar rustige nacht te maken met een kopje kamile-thee, valeriaan of een paar druppels essentiële lavendelolie in een aromalampje.

22. Brood-nodig? Vervang broodmaaltijden bij een intensieve detoxkuur door soepen en salades. Kan je je brood echt niet missen? Kies dan voor brood zonder suiker zoals speltbrood of zuurdesembrood.

23. Munt of gember? Munt- en gemberthee helpen om je maag leeg te maken en te reinigen.

24. Digital detox Al eens opgeteld hoeveel uur per dag je voor een scherm zit, of dat nu van je computer, tv, je smartphone of je tablet is? Het blauwe licht ervan verstoort je slaappatroon en is niet goed voor je concentratie. Bouw daarom bewust een digitale detox – een schermvrij uurtje – in voor je gaat slapen.

25. Respecteer de kCal-grens Duik niet onder de 1400 tot 1600 kCal per dag als je graag wil afvallen bij je detoxpoging. Doe je dat wel, dan krijgt je lichaam niet genoeg energie en zal het je eigen spieren afbreken in plaats van vet te verbranden. Zorg daarom zeker dat je bij je detox-kuur genoeg eiwitten binnenkrijgt. Kies bijvoorbeeld voor een proteineshake bij je ontbijt, als je het voor de rest van de dag bij groenten en sapjes houdt.

26. Focus op fruit? Fruit is gezond, maar bevat ook relatief veel suikers. Focus je bij het detoxen daarom vooral op groente en doe rustig aan met fruit. Je kan fruit wel gebruiken in je groene smoothies om de soms bittere smaak van groente aangenamer te maken.

27. C-power Vitamine C –of dat nu in de vorm is van citrusfruit of een supplement – is een goed idee: die vitamine stimuleert je lichaam om glutathione aan te maken, een stofje dat je lever helpt om toxines te verwijderen.

28. Slow down Neem genoeg rust. Je lichaam heeft tijd en ook energie nodig om zichzelf goed te reinigen. Zorg dat je het niet overbelast door daarbij ook nog eens intensief te gaan sporten. Kies voor een rustige vorm van bewegen: doe aan yoga, ga wandelen of ga heerlijk traag stretchen.

29. Op je boodschappenlijstje Deze voedingsmiddelen staan bekend om hun ontgiftende eigenschappen, zet ze op je boodschappenlijstje. Eet ze in salades en smoothies of neem ze als supplement.

  • • Knoflook, ui, prei, bieslook
  • • Kruiden als gember, kurkuma, cayennepeper, peterselie, komijn en koriander
  • • Citrusfruit als sinaasappels, citroenen, limoenen en grapefruit
  • • Bittere groenten als witloof, andijvie, waterkers en rucola
  • • Kool in de vorm van boerenkool, spruitjes, broccoli of bloemkool
  • • Bieten en wortelen

30. De kracht van klei Groene klei werkt sterk ontgiftend, langs binnen en buiten. Je kan het als masker voor je gezicht, in een detox bad of ditto voetenbadje gebruiken. Er bestaat ook groene klei die je kan oplossen in water en opdrinken: zo krijg je ook nog eens de mineralen binnen die erin zitten.

31. Oil pulling Al gehoord van oil pulling? Het is een oude Ayurvedische techniek om je lichaam te reinigen. Spoel je mond een kwartier lang met een royale lepel pure, plantaardige olie, die je langzaam in je mond laat rollen. Kokosolie is bijvoorbeeld uitermate geschikt. Als je klaar bent, spuw je de olie uit. De olie haalt bacteriën en gifstoffen uit je mond, de beweging stimuleert je lymfesysteem om ook goed afvalstoffen te elimineren.

Kies je hashtag

#Detox